پایان نامه رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود …

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در حسابداری (M.A)
 
                                                 عنوان 
رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
 
شهریور  1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                         صفحه
 
چکیده    1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 3
1-3 اهمیتوضرورتتحقیق.. 5
1-4 اهداف تحقیق.. 5
1-5 فرضیههای تحقیق.. 6
1-6 تعریف واژه‏های کلیدی (مفهومی و عملیاتی) 7
1-7 قلمرو تحقیق.. 10
1-7-1  قلمرو موضوعی.. 10
1-7-2  قلمرو مکانی.. 10
1-7-3  قلمرو زمانی.. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 13
2-2 تاریخچه حسابرسی.. 13
2-3 استفاده از خدمات حسابرسان در امور مالیاتی در ایران. 16
2-4 مفهوم حسابرسی.. 21
2-5 اهداف حسابرسی.. 22
2-6 قضاوت حرفه ای حسابرس… 25
2-7 ضرورت اجرای حسابرسی.. 28
2-8  فرآیند حسابرسی.. 29
2-9  مفهوم استقلال حسابرس… 32
2-10 عوامل مؤثر بر استقلال حسابرس… 33
2-11 مفهوم کیفیت حسابرسی.. 35
2-12 عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی.. 35
2-13 تأثیر کیفیت حسابرسی بر ریسک سرمایه گذاری.. 37
2-14 مفهوم شفافیت سود. 39
2-15 مفهوم کیفیت سود. 40
2-16 روش های ارزیابی کیفیت سود. 41
2-17 مدیریت سود. 42
2-18 عوامل مؤثر بر مدیریت سود. 44
2-19-مدیریت سود واقعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی.. 47
2-20-ارتباط مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی باکیفیت حسابرسی.. 50
2-21-مدیریت سود واقعی و کیفیت سود. 50
2-22 مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد. 51
2-23 هموارسازی سود. 53
2-24 مروری بر تحقیقات انجام شده. 55
فصل سوم :روش­شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 59
3-2  نوع پژوهش…. 59
3-3 فرضیه ی پژوهش…. 62
3-4 تعریف متغیر های عملیاتی.. 62
3-5  قلمرو پژوهش…. 66
3-5-1  قلمرو موضوعی.. 66
3-5-2  قلمرو مکانی.. 66
3-5-3  قلمرو زمانی.. 67
3-6  جامعه آماری.. 67
3-7  نمونه آماری.. 68
3-8  نحوه جمع آوری دادهها 69
3-9  روش شناسی پژوهش…. 70
3-9-1  داده های ترکیبی.. 71
3-9-2  آزمون معنی دار بودن اثرات فردی  لیمر. 73
3-10 آزمون جارک-برا 75
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
4-1 مقدمه. 77
4-2 آمار توصیفی.. 77
4-2-2 فرضیه دوم : بین کیفیت حسابرسی  با هزینه ی تولید غیرعادی رابطه معنی داری وجود دارد. 83
4-2-4 فرضیه چهارم : بین کیفیت حسابرسی با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه معنی داری وجود دارد      85
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه. 88
5-2 بیان نتایج.. 88
5-2-1 نتیجه فرضیه اول. 88
5-2-2 نتیجه فرضیه دوم. 89
5-2-3 نتیجه فرضیه سوم. 90
5-2-4 نتیجه فرضیه چهارم. 90
5-3 پیشنهاد های تحقیق.. 91
5-3-1 پیشنهاد های مبتنی بر یافته های پژوهش…. 92
5-3-2 پیشنهاد برای پژوهش آتی.. 93
5-4- محدودیت ها و موانع تحقیق.. 93
پیوست ها 94
منابع و مأخذ: 100
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
عنوان                                                                                                    صفحه
 
جدول 3-1. چگونگی انتخاب شرکتهای موردمطالعه تحقیق.. 69
جدول 4-1 توصیف متغیرهای وابسته. 77
جدول 4-2 توصیف متغیر مستقل.. 78
جدول 4-3 توصیف متغیرهای کنترل. 79
جدول 4-4 آزمون جارک برا 80
جدول 4-5 نتایج آزمون لیمر. 81
جدول 4-6 ضرایب رگرسیون برای فرضیه اول. 82
جدول 4-7 ضرایب رگرسیون برای فرضیه دوم. 83
جدول 4-8 ضرایب رگرسیون برای فرضیه سوم. 84
جدول 4-9 ضرایب رگرسیون برای فرضیه چهارم. 85
 
 
 
 
 
 
 
فهرست نمودارها
عنوان                                                                                                    صفحه
نمودار 1-2: ماهیت قضاوت حرفه ای در حسابرسی صورت های مالی (مهام،1383) 27
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
چکیده
وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل اتکا برای تصمیم گیری استفاده کنندگان مفید باشد و به همین دلیل باید توسط حسابرسان مستقل حسابرسی شود که حال این حسابرسی هر چه باکیفیت تر باشد بهتر است و ازآنجایی که مدیران شرکت ممکن است از مدیریت سود به صورت منفی استفاده کنند  کیفیت حسابرسی بالا باعث جلوگیری از مدیریت سود منفی می شود و به همین دلیل این تحقیق به دنبال رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است وازدید ماهیت و روش توصیفی همبستگی است ودرچارچوب استدلال های قیاسی– استقرایی می باشد.جامعه ی آماری پژوهش را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهد و91 شرکت به عنوان نمونه آماری برای آزمون فرضیه این پژوهش انتخاب شد و با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین به گرد آوری اطلاعات پرداخته شد. در این تحقیق از آزمون های جارک برا، لیمر و برای آزمون فرضیات از رگرسیون لوجیت استفاده می شود نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت حسابرسی با جریان های نقدی عملیاتی غیرعادی، هزینه ی تولید غیرعادی رابطه معنی داری وجودداردو بین کیفیت حسابرسی  با هزینه ی اختیاری غیرعادی، مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه معنی داری وجود ندارد.
 
واژه های کلیدی: کیفیت حسابرسی، مدیریت سود واقعی، مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی
 
 
 
 
 
فصل اول
کلیات تحقیق
 
 
 
 
 
 
1-1 مقدمه
صورت های مالی باید برای تصمیم گیری استفاده کنندگان مفید باشد و به همین دلیل باید توسط حسابرسان مستقل حسابرسی شود که حال این حسابرسی هر چه باکیفیت تر باشد بهتر است و ازآنجایی که مدیران شرکت ممکن است از مدیریت سود به صورت منفی استفاده کنند  کیفیت حسابرسی بالا باعث جلوگیری از مدیریت سود منفی می شود و به همین دلیل این تحقیق به دنبال بررسی رابطه کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و واقعی می باشد.
در این فصل ابتدا بیان مسئله را بیان می کنیم که شامل جزییات و ناشناخته های تحقیق می باشد و به سراغ اهمیت تحقیق پرداخته می­شود، سپس فرضیه­ها و اهداف را بیان می کنیم و سپس به سراغ روش تحقیق می رویم و درآخرواژه های کلیدی و ساختار تحقیق را تشریح می کنیم.
 
1-2 بیان مسئله
وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل اتکا، از عوامل اصلی ارزیابی وضع موجود و عملکرد یک شرکت در فعالیت های خود و همچنین تصمیم گیری در مورد دادوستد اوراق بهادار آن شرکت می باشد. در محیط اقتصادی امروز با حضور فعالان اقتصادی متنوع و ساختار پیچیده روابط اقتصادی میان آن ها، اطلاعاتی قابل اتکا تلقی می شوند که توسط گروهی حرفه ای و مستقل بر فرآیند تهیه و ارائه آن ها نظارت و اظهارنظرشده باشد. نمونه بارز گروه های حرفه ای مستقل، مؤسسات حسابرسی می باشند که عمدتاً ساختار کنترل داخلی واحد گزارشگر و محصول نهایی آن یعنی صورت های مالی را موردبررسی و نظارت قرار داده و در این مورد اظهارنظر می نمایند.پس کیفیت حسابرسی بسیار مهم است زیرا باعث می شود صورت های مالی باکیفیت بالایی نظارت شود.
پالمرز کیفیت حسابرسی را ایجاد اطمینان از صورت های مالی و احتمال آنکه صورت های مالی هیچ گونه تحریفی نداشته باشد تعریف کرده است.
مدیران اغلب به منظور گمراه ساختن سهامداران نسبت به عملکرد اقتصادی واقعی شرکت سود را مدیریت می کنند.این مدیریت سود  که از طریق دست کاری ارقام حسابداری یا فعالیت های واقعی انجام می شود دقت و صحت پیام رسانی سود را کاهش می دهد، ریسک و عدم اطمینان افراد برون سازمانی را افزایش می دهد و همچنین احتمالاً منجر به عدم تقارن اطلاعاتی و کاهش کار آیی سرمایه گذاری می گردد (مک نیکولز و استیون[1]، 2008).
به طورکلی مدیریت سود از دو طریق امکان پذیر است:مدیریت سود مبتنی بر ارقام تعهدی و مدیریت واقعی سود در حالت اول مدیریت از طریق اقلام تعهدی اختیاری به آرایش ارقام حسابداری مطابق با اهداف مطلوب خود می پردازد اما در حالت دوم، مدیریت با اتخاذ برخی تصمیمات عملیاتی و به عبارتی دست کاری فعالیت های واقعی به مدیریت واقعی سود روی آورده  و به سود موردنظر خویش دست می یابد
مدیریت سود واقعی به زمان بندی و ساختاربندی فرصت طلبانه معاملات عملیاتی، تأمین مالی و سرمایه گذاری توسط مدیریت واحد تجاری به منظور تأثیر گذاشتن بر سود گزارش شده توسط مدیریت در جهتی خاص اطلاق می شود که شرکت را متحمل هزینه ها و پیامدهای اقتصادی آتی نماید (چن[2]،2009).
مدیریت سود مبتنی بر ارقام تعهدی مدیریت سودی می باشد که مدیریت به دلیل انعطاف پذیری اصول پذیرفته شده حسابداری، با استفاده از روش های مختلف پذیرفته شده، سعی در اعمال نظر در اقلام تعهدی سود دارد.اعمال نظر مدیریت می تواند کیفیت اطلاع رسانی سود را به وسیله گزارش اطلاعات محرمانه افزایش دهد (هلتاوسن[3]،1990).
حال هر چه کیفیت حسابرسی بالاتر باشد سبب می شود که مدیریت سودهای نامطلوب کشف شود و جلوی مدیریت سود مدیر شرکت گرفته شود تا صورت های مالی به بهترین نحو نمایش داده شود.
حال ما در این تحقیق به دنبال این هستیم که:
آیا بین کیفیت سود حسابرسی و مدیریت سود واقعی و مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه معنی داری وجود دارد؟
 
1-3 اهمیت­وضرورت­تحقیق
ازآنجایی که مدیر شرکت ممکن  اقدام به مدیریت سود با جنبه منفی آن بکند و سرمایه گذاران از این کار لطمه ببینند، حسابرسی باید اینقدر باکیفیت باشد که بتواند جلوی مدیریت های سود منفی مدیریت را بگیرد یعنی حسابرسی باید آن قدر با دقت انجام شود که افرادی که به این صورت های مالی اتکا می کنند هیچ گونه ضرری نبینند و صورت های مالی اطلاعات مربوط و قابل اتکایی را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد و از این لحاظ اهمیت موضوع مشخص می شود.
1-4 اهداف تحقیق
هدف آرمانی(کلی)
شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود واقعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی
اهداف اختصاصی(ویژه)

  • شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی با جریان های نقدی عملیاتی غیرعادی
  • شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی با هزینه ی تولید غیرعادی
  • شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی با هزینه ی اختیاری غیرعادی
  • شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی

اهداف کاربردی

  • کمک به سرمایه گذاران زیرا هرچه کیفیت حسابرسی بالاتر باشد جلوی مدیریت سود را خواهد گرفت.
  • کمک به اعتباردهندگان زیرا اعتباردهندگان می دانند که صورت های مالی باکیفیت حسابرسی شده و سود درست است و می توانند تسهیلات اعطا کنند.
  • کمک به فروشندگان زیرا فروشندگان می دانند که صورت های مالی باکیفیت حسابرسی شده و سود شرکت صحیح است و می توانند به آن اتکا کنند و کالایی را بفروشند.

[1]  Mac Nichols & Stevens
[2]  Chen
[3] Hltavsn
تعداد صفحه :119
قیمت :17500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]