پایان نامه
 برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد
رشته حسابداری
گروه حسابداری
 
عنوان پایان نامه:
بررسی ارتباط بین مدیریت موجودی کالا و مالکیت نهادی: از منظر نظام راهبردی بنگاه
 

 
تابستان 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
موجودی کالا از مهم­ترین و پیچیده ترین دارایی­ها برای مدیریت در سطح شرکت و در سطح اقتصاد کلان است. ارتباط اساسی مابین استراتژی شرکت و موجودی کالا، موجب انجام پژوهش­های متعددی به­منظور برطرف­سازی تردیدها در قبال آن، شده است. مطالعات پیشین که ارتباط بین مالکیت نهادی و مدیریت و خط مشی موجودی کالا را آزموده­اند، ارتباط بین آن­ها را از دو مجرای نقدشوندگی و کنترل مورد توجه قرار داده­اند. در حقیقت، این موضوع نادیده گرفته شده است که اثربخشی سازوکارهای حاکمیت شرکتی (مانند مالکیت نهادی)، به احتمال فراوان به برخی متغیرهای موثر دیگر وابسته است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر ضمن بررسی اثر مالکیت نهادی بر مدیریت موجودی کالا، بررسی ارتباط غیرخطی آن­ها و در واقع شناسایی اثر تعدیلی اندازه و استقلال هیئت مدیره به عنوان دو سازوکار حاکمیت شرکتی بر این ارتباط است. به این منظور از داده­های 155 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1392، مدل اثرات تصادفی و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی استفاده شد. نتایج بررسی­ها نشان داد که مالکیت نهادی تأثیر معناداری بر مدیریت موجودی کالا ندارد. این نتیجه خودبه­خود باعث می­گردد که باقی فرضیه­های تحقیق مبنی بر اثر تعدیلی ویژگی­های هیئت مدیره بر ارتباط مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا نیز رد شود.
واژگان کلیدی: حاکمیت شرکتی، مالکیت نهادی، اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره، مدیریت موجودی کالا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
    عنوان                                                                                                             صفحه
چکیده. 1
فصل اول؛ کلیات پژوهش… 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3
1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. 4
1-5- اهداف تحقیق.. 4
1-6- بهره وران نتایج تحقیق.. 5
1-7- سؤالات تحقیق.. 5
1-8- فرضیه های تحقیق.. 6
1-9- روش تحقیق.. 6
1-10- روش و ابزار گردآوری داده‏ها 6
1-11- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه. 7
1-12- روش و ابزار تجزیه وتحلیل داده ها 7
1-13- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 8
1-14- خلاصه فصل یک… 9
فصل دوم؛ مروری بر ادبیات پژوهش… 10
2-1- مقدمه. 11
2-2- حاکمیت شرکتی.. 12
2-3- نظامهای حاکمیت شرکتی.. 16
2-4- الگوهای حاکمیت شرکتی.. 18
2-4-1- الگوی آنگلوساکسون. 18
2-4-2- الگوی اروپایی.. 19
2-4-3- حاکمیت شرکتی از دیدگاه اسلام. 21
2-4-3-1- رویکرد مبتنی بر توحید و مشورت… 21
2-4-3-2- رویکرد مبتنی بر ذینفعان. 24
2-5- حاکمیت شرکتی در ایران. 26
2-6- مالکیت نهادی.. 28
2-7- سرمایه در گردش… 29
2-8- راهبردهای سرمایه در گردش… 29
2-8-1- راهبردهای داراییهای جاری.. 30
2-8-1-1- راهبرد محافظه کارانه (در مدیریت داراییهای جاری). 30
2-8-1-2- راهبرد جسورانه (در مدیریت داراییهای جاری). 31
2-8-2- راهبردهای بدهیهای جاری.. 31
2-8-2-1- راهبرد محافظه کارانه (در مدیریت بدهیهای جاری). 31
2-8-2-2- راهبرد جسورانه (در مدیریت بدهیهای جاری). 32
2-9- مدیریت بهینه سرمایه در گردش… 33
2-10- عوامل موثر بر سرمایه در گردش… 34
2-10-1- مدیریت وجوه نقد. 34
2-10-2- نسبت بدهی.. 35
2-10-3- جریان نقدی عملیاتی.. 35
2-10-4- ابزارهای کنترل ریسک… 35
2-11- اجزای مدیریت سرمایه در گردش… 36
2-11-1- دوره واریز بستانکاران. 37
2-11-2- دوره وصول مطالبات… 37
2-11-3- دوره گردش موجودیها – مدیریت موجودی کالا. 38
2-11-3-1- روش به هنگام: یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت موجودی کالا. 39
2-11-3-2- تاریخچه روش به هنگام. 42
2-11-3-3- مفهوم سیستم مدیریت به هنگام موجودیها 43
2-11-3-4- اهداف اجرای روش به هنگام. 44
2-11-3-5- مزایای روش به هنگام. 44
2-11-3-6- مراحل پیاده سازی روش به هنگام. 45
2-11-3-7- محدودیتهای روش به هنگام. 47
2-11-3-7-1- مشکلات مربوط به محیط های اقتصادی.. 47
2-11-3-7-2- محدودیتهای لجستیکی.. 48
2-11-3-7-3- فرهنگ و شرایط سازمانی.. 49
2-11-3-7-4- حسابداری خودسرانه و عملکردهای مالی.. 50
2-11-3-7-5- مشکلات مربوط به عرضه کنندگان کوچک… 50
2-11-3-8- اجرای روش به هنگام در ایران و مشکلات موجود در برابر آن. 51
2-11-4- چرخه تبدیل وجه نقد. 51
2-12- مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا. 54
2-12-1- اندازه هیئت مدیره و ارتباط مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا. 55
2-12-2- استقلال هیئت مدیره و ارتباط مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا. 55
2-13- پیشینه پژوهش… 56
2-13-1- پژوهش های داخلی.. 56
2-13-2- پژوهش های خارجی.. 58
فصل سوم؛ روش اجرای پژوهش… 60
3-1- مقدمه. 61
3-2- روش پژوهش… 61
3-3- سوالات و فرضیه های پژوهش… 62
3-4- جامعه و نمونه آماری.. 62
3-4-1- جامعه آماری.. 62
3-4-2- نمونه آماری.. 63
3-5- روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات… 63
3-6- مدلها و متغیرهای پژوهش… 64
3-8- آمار استنباطی.. 65
3-8-1- روش داده های پانل.. 66
3-8-1-1- روش اثراث ثابت… 67
3-8-1-2- روش اثرات تصادفی.. 68
3-8-1-3- آزمون چاو یا F مقید. 68
3-8-1-4- آزمون هاسمن.. 69
3-8-2- آزمون معنی دار بودن مدل. 70
3-8-3- آزمون معنی دار بودن متغیرهای پژوهش… 71
3-8-4- آزمون های مربوط به مفروضات کلاسیک مدل رگرسیون خطی.. 71
3-8-5- بررسی پایایی متغیرها 72
3-9- خلاصه فصل.. 73
فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل آماری.. 74
4-1- مقدمه. 75
4-2- یافته های تحقیق.. 75
4-2-1- آمار توصیفی.. 75
4-2-2- آمار استنباطی.. 77
4-2-2-1- آزمون همبستگی متغیرها 77
4-2-2-2- آزمون رگرسیون. 79
4-2-2-2-1- آزمون نرمال بودن اجزای اخلال رگرسیون. 80
4-2-2-2-2- بررسی پایایی متغیرها 81
4-2-2-2-3- آزمون فرضیه های تحقیق.. 82
4-3- خلاصه فصل.. 86
فصل پنجم؛ خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها 87
5-1- مقدمه. 88
5-2- خلاصه و نتایج تحقیق.. 88
5-3- مقایسه نتایج با نتایج پیشین.. 91
5-4- پیشنهادهای تحقیق.. 92
5-4-1- پیشنهادهای برخاسته از یافته های تحقیق.. 92
5-4-2- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی.. 93
5-5- محدودیت های پژوهش… 94
5-6- خلاصه فصل.. 94
منابع. 95
پیوست ها 106
Abstract.. 111
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
عنوان                                                                                                             صفحه
جدول 4-1. شاخص‎های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه. 76
جدول 4-2. همبستگی پیرسون. 78
جدول 4-3. آزمون جارک برا 81
جدول 4-4. آزمون ایم، پسران و شین.. 82
جدول 4-5. نتایج آزمون چاو. 83
جدول 4-6. نتایج آزمون هاسمن.. 84
جدول 4-7. نتایج برآورد ضرایب مدل تحقیق.. 85
جدول 5-1. خلاصه نتایج تحقیق.. 91
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل ها
عنوان                                                                                                             صفحه
شکل 2-1. اجزای درگیر در حاکمیت شرکتی.. 16
شکل 2-2. الگوی آنگلوساکسون حاکمیت شرکتی.. 19
شکل 2-3. الگوی اروپایی حاکمیت شرکتی.. 20
شکل 2-4. رویکرد حاکمیت شرکتی مبتنی بر توحید و مشورت… 23
 
فهرست نمودارها
عنوان                                                                                                          صفحه
نمودار 2-1. ویژگیهای ریسک و بازده با توجه به سیاستهای سرمایه در گردش… 32
نمودار 2-2. سیستم تولید به هنگام و نتایج آن. 41
نمودار 2-3. چرخه تبدیل وجه نقد و چرخه فرآیند عملیات شرکت… 53
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل اول؛
کلیات پژوهش
 
 
 
 
 
 
1-1- مقدمه
نویسندگان نخستین نظریه نمایندگی (اسپنس و زکائوسر[1]، 1971) تلاش زیادی برای معرفی الگوی اساسی نظریه نمایندگی کرده اند. نظریه نمایندگی با این فرض آغاز می شود که مردم در راستای منافع شخصی خود فعالیت می کنند و دربرگیرنده این موضوع است که تحت شرایط عادی، اهداف، منافع و خطرات دو طرف (مالک و نماینده) یکسان نیست. این نظریه بیان می کند وقتی که مدیر، صد در صد سهام شرکت را در تملک ندارد، وجود تضادی پنهان بین سهامداران و مدیر، اجتناب ناپذیر است.
این امر موجب مشکلات نمایندگی متعددی می­گردد مانند: تضاد منافع بین مدیر و سهامدار، خطرات اخلاقی، عدم اطمینان و شراکت ریسک (نمازی، 1384)، عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیر و سهامدار، و اتخاذ تصمیمات نامطلوب (جنسن و مکلینگ[2]، 1976). یکی از راه حل های مشکل نمایندگی، استقرار شیوه های مناسب حاکمیت شرکتی است. شلیفر و ویشنی[3] (1997) حاکمیت شرکتی را به عنوان راهی تعریف نمودند که بوسیله آن، تأمین کنندگان مالی شرکت از دریافت بازده در قبال سرمایه گذاری خود، اطمینان می­یابند. گیلان و استارکس[4] (1998) حاکمیت شرکتی را به عنوان سیستمی از قوانین، قواعد و عوامل تعریف نمودند که عملیات شرکت را کنترل می­کند. این در حالی است که ساختار مالکیت شرکت­ها می­تواند ایجاد و توسعه مدل حاکمیت شرکتی را تحت تأثیر قرار دهد.
موضوع مورد مطالعه در این پژوهش، بررسی ارتباط بین مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا، با توجه ویژه به نقش برخی از سایر سازوکارهای حاکمیت شرکتی (اندازه و استقلال هیئت مدیره)، در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
 
 
 
 
 
1-2- بیان مسأله
موجودی کالا یکی از مهم ترین و پیچیده ترین دارایی ها برای مدیریت در سطح شرکت و در سطح اقتصاد کلان است. بسیاری بر این باورند که موجودی کالا نقشی سه گانه در سازمان های جدید دارد: (1) به خلق ارزش کمک می کند؛ (2) ابزاری برای انعطاف پذیری و (3) کنترل است (چیکان
 
[5]، 2009). ارتباط اساسی مابین استراتژی شرکت و موجودی کالا (هیت و ایرلند[6]، 1985؛ لی[7]، 1992؛ تاماس[8]، 2000)، موجب انجام پژوهش های متعددی به منظور برطرف سازی تردیدها در قبال آن، شده است. نمونه هایی از تردیدها عبارتند از: حجم و ساختار موجودی ها (چیکان، 1996)، محرک های مدیریت موجودی کالای اثربخش (بالدنیوس و ریچلستین[9]، 2005)، معیارهایی که بر خط مشی موجودی کالا اثر می گذارند (بورگنوف[10]، 2008)، خاصیت موجودی کالا (بارکر و سانتوس[11]، 2010) و عوامل تعیین کننده گردش موجودی کالا (گائور[12] و همکاران، 2005؛ کولیاس[13] و همکاران، 2011).
در این رابطه، مطالعات نظری و تجربی به بررسی ارتباط بین موجودی کالا و موضوعات مالی و مدیریتی متفاوتی پرداخته اند. نمونه هایی از این موضوعات عبارتند از: ساختار سرمایه (لوسیانو و پکاتی[14]، 1999)، ریسک گریزی (چن[15] و همکاران، 2007)، نقدشوندگی و محدودیت های مالی (کارپنتر[16] و همکاران، 1998؛ کاربت[17] و همکاران، 1999؛ بوزاکات و ژانگ[18]، 2004)، درک مدیریت (چیکان، 2009)، عملکرد مالی (کانن[19]، 2003)، هزینه های معاملات (گیرلیچ[20]، 2003)، طراحی سازمانی (وریس[21]، 2005)، بازار سهام (لای[22]، 2006؛ تیربو[23]، 2009)، ساختار مالکیت (نیهاس[24]، 1989؛ دیملیس و لیریوتاکی[25]، 2007؛ تریبو، 2007؛ آمیر[26]، 2010) و مسئولیت اجتماعی شرکت (بارکس[27] و همکاران، 2012).
مطالعات پیشین که ارتباط بین مالکیت نهادی و مدیریت و خط مشی موجودی کالا را آزموده اند، می توان محدود به مطالعات تریبو (2007) و آمیر (2010) دانست. هر دوی این مطالعات ارتباطی مثبت بین مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا یافتند. همبستگی مثبت از دو راه متفاوت استنباط شد: از مجرای نقدشوندگی و مجرای کنترل. از مجرای نقدشوندگی، وجود مالکیت نهادی، توانایی شرکت برای دستیابی به وجه نقد بیشتر از اعتباردهندگان را افزایش می دهد. بنابراین مالکیت نهادی منجر به کاهش سطح موجودی کالا می گردد زیرا نیاز شرکت به جمع آوری دارایی های نقدشونده همچون موجودی کالا برای محافظت در برابر شوک های نقدینگی، کاهش می یابد (تریبو، 2007). از سویی دیگر، طبق مجرای کنترل، قدرت رأی دهندگی بالا و اطلاعات و شناخت افضل سهامداران نهادی، آنان را قادر می سازد تا تصمیمات مدیریت را به صورتی اثربخش دستکاری نمایند. بنابراین، بعید است که موجودی اضافی به عنوان نشانی از سوء مدیریت، در این شرایط ارائه گردد (تریبو، 2007؛ آمیر، 2010).
در حقیقت، این نتایج، این موضوع را نادیده گرفته اند که اثربخشی سازوکارهای حاکمیت شرکتی (مانند مالکیت نهادی)، به احتمال فراوان به برخی متغیرهای موثر دیگر وابسته اند و همچنین اینکه تأثیر یک سازوکار می­تواند به باقی سازوکارها وابسته باشد. این نتایج نه تنها با ارتباط استنتاج شده بین مالکیت نهادی و سهامداری مدیران (بادالا[28] و همکاران، 1994؛ چن و استینر[29]، 1999؛ کراتچلی[30] و همکاران، 1999؛ جوئر[31] و همکاران، 2006؛ خورشد[32] و همکاران، 2011)، منطبق نیست بلکه ارتباط بین مالکیت نهادی و شاخص های هیئت مدیره (مانند اندازه و ساختار رهبری) (هاس[33]، 2005؛ لی[34] و همکاران، 2006؛ الساید[35]، 2007 و 2010؛ خورشد و همکاران، 2011) را نادیده گرفته است. علاوه بر این، این نتایج این موضوع را نیز نادیده گرفته اند که اثربخشی مالکان نهادی در کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود. این امر به این خاطر است که امکان دارد مالکیت ملی به طرق گوناگونی قدرت را بر شرکت ها اعمال نماید (آگوئلرا[36]، 2005). برای نمونه، ایالات متحده و بریتانیا سیستم قانونی مرسوم خود را دارند و هرکدام به روشی اولویت های حاکمیت شرکتی را مشخص نموده­اند (آگوئلرا، 2005؛ هاس، 2005).
در واقع، فرض اینکه سرمایه­گذاران نهادی در فعالیت های نظارتی و کنترلی خود و متعاقباً مدیریت موجودی کالا، همیشه فعال یا منفعل هستند و به این ترتیب، مدلی خطی منظور نماییم، بسیار آرمان­گرایانه خواهد بود. بنابراین، بسیار معقولانه به نظر می­رسد که ارتباط بین سرمایه گذاران نهادی و مدیریت موجودی کالا، ارتباطی غیرخطی باشد که ممکن است توسط محرک­های گوناگونی، تعدیل گردد.
بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر ضمن بررسی اثر مالکیت نهادی بر مدیریت موجودی کالا، بررسی ارتباط غیرخطی آن­ها و در واقع شناسایی اثر تعدیلی اندازه و استقلال هیئت مدیره به عنوان دو سازوکار حاکمیت شرکتی بر این ارتباط است.
 
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
به بیان حساس یگانه (1391)، در اهمیت حاکمیت شرکتی برای موفقیت شرکت­ها و بهبود رفاه اجتماعی، شکی نیست. این موضوع با توجه به رخدادهای اخیر، اهمیت بیشتری یافته است. فروپاشی شرکت­های بزرگ از قبیل انرون، ورلدکام، آدفی، سیسکو، لیوسنت، گلوبال کروسینگ، سان بیم، تیکو، زیراکس و… که موجب زیان بسیاری از سرمایه­گذاران و ذی­نفعان شد و ناشی از سیستم­های ضعیف حاکمیت شرکتی بود، موجب تأکید بیش از پیش بر ضرورت ارتقاء و اصلاح حاکمیت شرکتی در سطح بین­المللی شده است.
به دنبال فروپاشی انرون و موارد مشابه دیگر، کشورهای سراسر دنیا سریعاً به حوادث مشابه، واکنش بازدارنده نشان دادند. به­عنوان یک واکنش سریع به این فروپاشی­ها، در ایالات متحده، لایحه ساربینز اکسلی در جولای 2002 تصویب گردید که از سال 2004 لازم­الاجرا شد و در ژانویه 2003، گزارش هیگس و اسمیت در بریتانیا در پاسخ به شکست­های حاکمیت شرکتی انتشار یافتند. لذا در این تحقیق به بررسی یکی از آثار عمده و مهم حاکمیت شرکتی که از ادبیات قبلی قابل استنباط است، پرداخته می­شود. نتایج این تحقیق می­تواند یکی دیگر از ابعاد بااهمیت بودن موضوع حاکمیت شرکتی و اهمیت پیاده­سازی سازوکارهای آن را نشان دهد.
 
1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
پژوهش های زیادی ارتباط موجودی کالا با سایر متغیرها و همچنین ارتباط مالکیت نهادی با سایر متغیرها را مورد بررسی قرار داده اند و تنها پژوهش تریبو (2007)، آمیر (2010) و الساید و وهبا (2013) موضوعی نزدیک به پژوهش حاضر را بررسی کرده­اند که همگی آن­ها در خارج از کشور اجرا شده­اند و ضرورت زیادی برای اجرای این تحقیق در نمونه­ای از شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران احساس می­شود.
 
1-5- اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق، روشن سازی ارتباط بین مالکیت نهادی و مدیریت موجودی کالا با توجه ویژه به نقش تعدیلی اندازه و استقلال هیئت مدیره در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در واقع تلاش می شود تا ابتدا ارتباط خطی، و سپس ارتباط غیرخطی بین آنان بررسی و در صورت وجود، شناسایی گردد.
جدایی مالکیت از مدیریت در شرکت های جدید، منجر به استدلال های متفاوتی راجع به ارتباط بین مالک و نماینده شده است. جنسن و مکلینگ[37] (1976) این ارتباط را تحت عنوان ارتباط نمایندگی بیان نمودند و استدلال کردند که نماینده (برای مثال مدیر اجرایی) به دنبال نفع شخصی خود است. بنابراین، نظارت داخلی و خارجی برای کاهش تضاد منافع بین سهامداران و مدیرات لازم است (فاما و جنسن[38]، 1983). پژوهش گران سازوکارهای حاکمیت شرکتی گوناگونی را برای ایجاد این همگرایی پیشنهاد نموده اند. برخی از این سازوکارها عبارتند از هیئت مدیره، مالکیت نهادی عملکرد بازار برای کنترل شرکت.
طی دهه­های گذشته، شاهد تغییر قابل ملاحظه ای در ساختار مالکیت شرکت ها بوده ایم و افزایش سرمایه گذاران نهادی همچون بانک ها، شرکت های بیمه و بازنشستگی چشمگیر بوده است (ساندارامورسی[39] و همکاران، 2005). در کشور ما نیز، به دلیل وجود سهام شرکت­های در اختیار دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی، شاهد حضور سازمان­ها و موسساتی هستیم که در فرآیند انتقال مالکیت به عنوان سرمایه گذاران نهادی شناخته شده و در قالب مالکان و صاحبان سهام جدید، سهم بیشتری از سهام شرکت های در حال انتقال را به خود اختصاص می دهند. بخشی از این شرکت­ها و سرمایه گذاران نهادی را شرکت های بیمه ای  اعم از سازمان تأمین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی، شرکت­های بیمه بازرگانی و شرکت­های سرمایه­گذاری تشکیل می­دهند (رحیمیان و همکاران، 1390). لذا، بررسی آثار مالکیت نهادی و ارتباط آن با سایر متغیرها در ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
[1] Spence and Zeckhauser
[2] Jensen and Meckling
[3] Shleifer and Vishny
[4] Gillan and Starks
[5] Chikan
[6] Hitt and Ireland
[7] Li
[8] Tamas
[9] Baldenius and Reichelstein
[10] Borgonovo
[11] Barker and Santos
[12] Gaur
[13] Kolias
[14] Luciano and Peccati
[15] Chen
[16] Carpenter
[17] Corbett
[18] Buzacott and Zhang
[19] Cannon
[20] Girlich
[21] Vries
[22] Lai
[23] Tribo
[24] Niehaus
[25] Dimelis and Lyriotaki
[26] Ameer
[27] Barcos
[28] Bathala
[29] Chen and Steiner
[30] Crutchley
[31] Joher
[32] Khurshed
[33] Huse
[34] Li
[35] Elsayed
[36] Aguilera
[37] Jensen and Meckling
[38] Fama and Jensen
[39] Sundaramurthy
تعداد صفحه :132
قیمت :17500 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک در ...

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته حسابداری