پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.)                                                                          رشته:حسابداری           گرایش: حسابداری
عنوان:
بررسی اثر ویژگی­های کیفیت حسابرسی بر محافظه­کاری حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده­ی بورس اوراق بهادار تهران
پاییز 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان                                                                                         صفحه
چکیده    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..1                                                                                                                                                                                  
فصل اول:         ………………………………………………………………………………………………………………………………….2
1-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-3اهمیت وضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………..7
1-4اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………7
1-5فرضیات وسوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….7
1-6قلمروتحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………8
1-7روش تحقیق وروش های جمع آوری وتجزیه وتحلیل اطلاعات……………………………………………………8
1-8جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………8
1-9نمونه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………8
1-10ساختار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم: ……………………………………………………………………………………………………………………………….11
 2-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………….12
2-2کیفیت حسابرسی..………………………………………………………………………………………….12
2-2-1چارچوب کیفیت حسابرسی ………………………………………………………………………..13
2-2-2مباحث نظری وشواهدتجربی درباب کیفیت حسابرسی……………………………………..15

2-2-3 تقاضا برای کیفیت حسابرسی……………………………………………………………… 16

2-2-4عرضه کیفیت حسابرسی……………………………………………………………………… 17

2-2-5 رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی………………………………………………………. 17

2-2-6 محصولات کیفیت حسابرسی……………………………………………………………… 20

2-2-6-1 اعتبار اطلاعات …………………………………………………………………………… 20
2-2-6-2کیفیت اطلاعات …………………………………………………………………………… 23

2-3 اندازه حسابرس……………………………………………………………………………………. 28

2-4 تخصص  گرایی در صنعت…………………………………………………………………….. 30

2-5 دوره تصدی حسابرس…………………………………………………………………………… 31

2-6 مفهوم محافظه­کاری………………………………………………………………………………. 32
2-6-1 دیدگاههای  محافظه کاری…………………………………………………………………. 34
2-6-1-1دیدگاه قراردادی…………………………………………………………………………… 35
2-6-1-2دیدگاه دعاوی حقوقی……………………………………………………………………. 35
2-6-1-3دیدگاه تقاضای منظم محافظه کاری………………………………………………….. 36
2-6-1-4دیدگاه مالیاتی………………………………………………………………………………. 36
2-6-1-5 دیدگاه هزینه­های سیاسی……………………………………………………………….. 36
2-6-1-6 رقابت در بازار……………………………………………………………………………. 37
2-6-2) انواع محافظه کاری…………………………………………………………………………. 38
2-6-2-1 محافظه کاری نامشروط ……………………………………………………………….. 38
2-6-2-2 محافظه کاری مشروط…………………………………………………………………… 38
2-6-3 اندازه­گیری محافظه کاری………………………………………………………………….. 40
2-6-4 عوامل موثر بر محافظه کاری……………………………………………………………… 43
2-7 پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………… 44
2-8 خلاصه فصل………………………………………………………………………………………. 47
فصل سوم
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………… 49
3-2 انوع پژوهش……………………………………………………………………………………….. 49
3-3 قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………. 50
3-4جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………. 50
3-5نمونه آماری تحقیق……………………………………………………………………………………….
روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………49
متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………49
معرفی متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………51
معرفی متغیرهای وابسته……………………………………………………………………………………….52
فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………52
3-6 تعریف روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها………. 54
3-7 آزمون آماری مورد نیاز برای تخمین مدل ها……………………………………………… 56      
3-8 خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………… 61
فصل چهارم
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 63
4-2 توصیف داده ها……………………………………………………………………………………. 63
4-3 بررسی نرمال بودن توزیع متغیر وابسته……………………………………………………… 65
4-4 تحلیل پانلی…………………………………………………………………………………………. 67
4-5 بررسی اعتبار مدل………………………………………………………………………………… 71
4-6خلاصه فصل………………………………………………………………………………………… 72
فصل پنجم: (نتیجه گیری)
5-1مقدمه ………………………………………………………………………………………………… 74
5-2 یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………. 74
5-3 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………. 77
5-4 محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………… 78

5-5 پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………………. 78

5-5-1 پیشنهادات در راستای یافته های تحقیق…………………………………………………. 78

5-5-2 پیشنهادات به محققین آینده………………………………………………………………… 79

5-6 خلاصه فصل………………………………………………………………………………………. 79
 منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………… 80
پیوست………………………………………………………………………………………………………. 84
 
 
 
 
 
 
فهرست (جداول)

جدول 1-2 مطالعات بررسی کننده همبستگی بین اجزای کیفیت حسابرسی…………….. 22

جدول2-2 خلاصه مطالعات انجام شده پیرامون محصولات کیفیت حسابرس………….. 26

جدول3-1 آزمون اماری تخمین مدلها……………………………………………………………….. 56                 جدول 4-1 آمار توصیفی برای متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………… 64
جدول 4-2 آمار توصیفی برای متغیرهای تحقیق…………………………………………………… 64
جدول 4-3 آمار توصیفی برای متغیرهای تحقیق…………………………………………………… 65
جدول4-4 آزمون کلموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیر وابسته تحقیق……. 66
جدول 4-5 آزمون چاو  و آزمون هاسمن برای انتخاب مدل مناسب ………………………… 69
جدول 4-6 برازش مدل برای مدل……………………………………………………………………. 70
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست ( نمودارها)

نمودار 1-2 چارچوب کیفیت حسابرسی…………………………………………………………. 13

نمودار 2-2چارچوب و طبقات پژوهش کیفیت حسابرسی……………………………………. 15
نمودار4-1 هیستوگرام توزیع متغیر وابسته…………………………………………………………… 66
نمودار4-2 هیستوگرام نرمال بودن تقریبی توزیع متغیر وابسته………………………………….. 67
نمودار4-3 توزیع نرمال استاندارد……………………………………………………………………… 71
 
 
 
 
 
 
 


  چکیده:
در مطالعه حاضر تلاش گردیده تا اثر ویژگی­های کیفیت حسابرسی برمحافظه­کاری حسابداری در بازار سرمایه ایران مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه با توجه به مفروضات و مبانی نظری تحقیق،سه فرضیه تدوین و تاثیر هریک از عوامل تخصص حسابرس درصنعت مشتری، رتبه حسابرس و مدت تصدی حسابرس برمحافظه کاری حسابداری شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است. دوره زمانی تحقیق سالهای 1388تا1392را در بر می گیرد. جامعه آماری آن کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تعیین شده است ونمونه آماری تحقیق شامل 100 شرکت می باشد. درنظر است که داده های مورد نیاز پژوهش از وبگاه بازار اوراق بهادار تهران استخراج وپس از جمع آوری رویدادهااز طریق منابع موجود، با ورود اطلاعات به  Excelاز توابع این نرم افزار برای محاسبه ی متغیرهای تحقیق استفاده می شود . سپس نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور محاسبات آماری وارد نرم افزار  Eviewsشده و با استفاده از این نرم افزار، رابطه بین متغیرها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین محافظه کاری حسابداری و ویژگی های حسابرسی،از جمله رتبه حسابرس و مدت تصدی حسابرس رابطه مثبت وجود دارد. همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین محافظه کاری حسابداری و تخصص حسابرس درصنعت مشتری رابطه ی معناداری وجود ندارد.
کلید واژه­ها: محافظه ­کاری حسابداری، تخصص­حسابرس درصنعت­ مشتری، رتبه حسابرس، مدت تصدی حسابرس
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل اول:
(کلّیات تحقیق)
 
  
 
 
 
 
 
 
1-1) مقدمه
یک مؤسسه حسابرسی مستقل و با مهارت، قادر به شناخت ارائه نادرست اقلام صورت­های مالی مورد رسیدگی بوده و می­تواند نسبت به ارائه صحیح آن بر صاحبکار خود تأثیرگذار باشد تا در نتیجه آن اطلاعات مالی قابل اتکایی گزارش شود. رسیدن به این هدف مطلوب به خصوصیات مؤسسات حسابرسی کاملاً وابسته است و این خصوصیات مؤسسات حسابرسی می­تواند به شکل مثبت یا منفی با کیفیت حسابرسی در ارتباط باشد. تیت من و ترومن[1] (1989) حسابرس با کیفیت­تر صحت اطلاعات ارائه شده را بهبود می بخشد و به سرمایه­گذاران اجازه می­دهد برآورد دقیق­تری از ارزش شرکت بدست آورند (پورکریم، 1388،ص3).
هدف کلی حسابرسان حفاظت ازمنافع سهامداران در مقابل تحریفات و اشتباهات با اهمیت موجود در صورت­های مالی است. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه، شهرت حرفه ای خود و اجتناب از دعاوی قضایی علیه خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی هستند (تندلو و ون استرایلن، 2008، ص449)[2]. از طرفی نیاز برای محافظه کاری با تئوری نمایندگی مطرح می شود که از این طریق مشکلاتی که بین مدیران وسهامداران روی جداسازی مدیریت­ومالکان ظاهر می­شود را حل کند.این­موضوع به­وسیله (واتز،2003)مورد بحث­قرار گرفت با این فرض که گزارشات­مالی منتشر شده به وسیله مدیران محافظه کارانه بودند،سهامداران ممکن است به کاهش حقوق مدیران برای جبران اختلاف ناشی از توجه مدیران به منافع شخصی شان متوسل شوند.برای جلوگیری از چنین وضعیتی مدیران ممکن است به ارائه حجم محافظه کاری بیشتر به عنوان نشانه ای از عدم توجه به منافع شخصی شان دست زنند.
با توجه به مطالب فوق، در مطالعه حاضر تلاش خواهد شد تا اثر ویژگی­های کیفیت حسابرسی برمحافظه کاری حسابداری در بازار سرمایه ایران مورد بررسی قرار گرفته و عوامل موثر بر آن تبیین شود.
 
 
 
 
 
 
1-2) بیان مسئله
موضوعات کیفیت حسابرسی و محافظه کاری حسابداری به مدت طولانی مورد بحث و تحقیق در محافل مالی بوده است و به نظر می­رسد هر دو بتوانند بازار سرمایه راتحت تاثیر قرار دهد.بر این اساس، بسیاری ازمطالعات بر روی کیفیت خدمات حسابرسی ،توانایی حسابرس در کشف تقلب و در نهایت صدورنظر حسابرسی­مناسب در­مورد صورتهای­مالی انجام شده است.بسیاری ازرسوایی­ها و ورشکستگی­های حسابداری در بازارهای مالی در سالهای اخیررخ داده اند اما مهمترین نتایجی که برای این حوادث مورد انتظار نبودند،افزایش هشداراهمیت نقش حسابرسان واینکه حسابرس درعملکردبخشهای زیادی ازبازارهای مالی نقش حیاتی بازی می کند(ابوجلال وحمدان,2010)این حوادث منجر به ازدیاد تقاضا برای افزایش کیفیت وتاثیرحسابرسی شد.اگرچه هیچ توافقی روی مفهوم کیفیت حسابرسی وجود نداردو فدراسیون بین المللی حسابداران(IFAC)وموسسه آمریکایی حسابداران­پذیرفته شده عمومی(AICPA) نتوانستندیک مفهوم واضحی ازکیفیت حسابرسی معرفی کنند.علی رغم همه اینها چند محقق تلاش کرده­اند که کیفیت حسابرسی را تعریف کنند. دیس و گیروکس(1992) کیفیت حسابرسی را توانایی حسابرس برای کشف ضعف  در سیستم حسابداری مشتری و گزارش آن تعریف کرده اند. اگرچه، کوپلی و همکاران (1993)کیفیت حسابرسی را به عنوان کاربرد استانداردهای حرفه ای مرتبط با زمینه کاری واستانداردهای گزارشگری تعریف کرده اند.
Issa (2008) اصطلاح کیفیت حسابرسی را اینگونه تعریف کرد: کیفیت حسابرسی یعنی توانایی فرایند حسابرسی برای کشف وگزارش تحریف بااهمیت از صورتهای مالی و نیزکاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت وسهامداران که به سطح کیفیت اطلاعات موجود درصورتهای مالی مربوط می شود.
تحقیقات قبلی ارتباط بین محافظه کاری ویکی از ویژگیهای کیفیت حسابرسی مثل ،اندازه شرکت یا دوره تصدی حسابرس رابه طور­جداگانه بررسی کرده­اند.این مطالعه قصد دارد اثرچندین ویژگی کیفیت حسابرسی را روی محافظه کاری حسابداری بررسی می کند.تعریف کیفیت اطلاعات حسابداری کار ساده ای نیست.یک حادثه یا داد وستد افشا شده یا اندازه­گیری شده برطبق استانداردهای­حسابداری خاص ممکن است به وسیله یک نماینده خوب وبرای دیگری بد ارزیابی شود.محافظه کاری در حسابداری می­تواند خصیصه ذاتی هرمحیط اقتصادی باشد.مطالعات زیادی درباره اثراندازه شرکت حسابرسی بر روی کیفیت اطلاعات مالی انجام گرفته است. برطبق نظر دی آنجلوکیفیت حسابرسی ازاحتمال مشترکی که حسابرس بتوانداشتباهات بااهمیت در سیستم حسابداری راکشف وگزارش کند تشکیل یافته است.کشف اشتباهات بااهمیت،مرتبط بارقابت تکنیکی می باشد درحالی که افشای این اشتباهات،به استقلال حسابرس برمی­گردد.
کیفیت­حسابرسی مجموعه­ای ازروشهای وتکنیکهایی است که برای کاهش اشتباهات وتقلب ازطریق دستیابی به شواهد کافی ومتقاعد کننده به منظورحفاظت از بخش­های مربوط­صورت می­گیرد (ابوجلال وحمدان,2010)
بررسی کیفیت حسابرسی به حسابرس در دستیابی به نظر مناسب درباره منصفانه بودن صورتهای مالی کمک می کند. محافظه­کاری حسابداری هنورهم به وسیله حسابداران به عنوان مهمترین اصل در­نظر­گرفته می شود.علی رغم انتقادمقابل این اصل هنوز هم نقش مهمی در عملیات حسابداری بازی می­کند(واتز،2003)به طور­کلی مفهوم محافظه­کاری حسابداری به این معنی است که شرکت باید حداقل ارزش دارایی هاودرآمدها و به عبارت دیگر حداکثرارزش بدهی­ها و هزینه ها را گزارش کند. محافظه کاری حسابداری یکی از فرض های پایه ای گزارش مالی می باشد که تمایل شرکت برای شناسایی سریعتر خبر بد نسبت به خبرخوب را نشان می دهد.(باسو,1997)
در واقع محافظه کاری حسابداری نیاز دارد به یک سطح بالاتری از تایید پذیری برای شناسایی اخبارخوب نسبت به­خبر بد­ دست یابد.(باسو,1997و واتز,2003)مزیت­های زیادی در به کاربردن محافظه­کاری حسابداری وجود دارد مثل کاهش انگیزه­های فرصت طلبانه برای مدیران هنگام افشای نتایج خوش بینانه،افزایش کنترل قراردادها وکاهش قیمتهای قضاوتی.(بال وشیواکومار،2005)
کیفیت حسابرسی یک پیش نیاز برای بخش­های زیادی است. کیفیت حسابرسی فاکتور وزن دهی شرکت های حسابرسی به منظور رقابت بین آنها می باشد.معنی سنتی محافظه کاری پیش بینی هیچ سود ولی پیش بینی همه زیان می باشد. قوانین استانداردها واصول حسابداری در کشورهای مختلف فرق می­کند.بسیاری روش بخش دولتی درحالی که بقیه روش بخش خصوصی رابه کار می برند.همه آنها سعی می کنندعلی رغم اهداف مختلفشان بهترین کیفیت ممکن ازاطلاعات حسابداری که به تصمیم گیری کمک می­کند را تامین کنند. FASBدر بیانیه مفهومی مالی شماره2اعلام کرد که استانداردهای احتمالی باید به سمت کاهش درآمد خالص­ودارایی­سوق داده شود نه افزایش آنها در­یک­بررسی مقایسه­ای که به وسیله بال­ وهمکاران(2008 )روی قوانین حسابداری بخش خصوصی ودولتی انجام شد،آنها یافتند که سیاست­های حسابداری بخش خصوصی محافظه کارانه تر ازشیوه های حسابداری بخش دولتی می­باشد.
هندریکسون(1982)مشاهده کردکه یکی از جنبه­های محافظه کاری بدبینی به جای خوشبینی هنگام تهیه گزارشات مالی می باشد.اندازه گیری محافظه کاری حسابداری در شرکتهای صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به اندازه گیری کارایی بازارهای نوظهور کمک می­کند. بسیاری مطالعات نشان می­دهد که قیمت اوراق بهادار بازارکارا همه اطلاعات در دسترس را در زمان مناسب منعکس می­کند.(یاسین,2008)
ما مشکل مورد بحث را از طریق جواب دادن به سوال زیر بررسی می­کنیم:
آیاکیفیت حسابرسی روی سطح محافظه کاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد؟
 
1-3ضرورت تحقیق
بررسی اثر ویژگی­های کیفیت حسابرسی برمحافظه­کاری حسابداری موضوع پژوهش بسیاری از پژوهشگران بوده است؛ به طوری که تا کنون در این ارتباط تئوری ها و دیدگاههای زیادی مطرح شده است.
واتزوهمکاران(2001)،واتز(2003)همچنین بال وشیوا کومار(2005)بیان  می کنند که  محافظه کاری در ایجاد روابط قراردادی بین شرکت واعتباردهندگانش،به منظور اطمینان نسبت به حداقل ضمانت برای تحقق تعهدات وکاهش احتمال توزیع نامناسب وجوه نقد به چند نماینده حائز اهمیت است .محافظه کاری کارایی اطلاعات حسابداری را باکاهش مدیریت خوش بینانه نتایج شرکت افزایش می دهد.بحث درباره مزیت اطلاعات حسابداری هنوز به عنوان یک موضوع بی نتیجه می باشد. کیفیت حسابرسی بر محافظه کاری  اثر می گذارد زیرا توسط آن دستکاری اطلاعات حسابداری محدود میشود.
در این مطالعه رویکردهایی را که منجر می شود تا کیفیت حسابرسی شرکت ها متمایز از یکدیگر باشد شناسایی شده و عواملی را که این تفاوت هارا تبیین می کنند به صورت تجربی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در این مطالعه  تخصص حسابرس درصنعت مشتری ، رتبه حسابرس و مدت تصدی حسابرس مد نظر قرار گرفته و تاثیر هریک بر محافظه کاری حسابداری بررسی خواهد شد.
نتایج تحقیقات بیانگر اهمیت محافظه کاری حسابداری در سرنوشت شرکت است .از طرفی هنوز زوایای ناشناخته ی بی شماری در مورد کیفیت حسابرسی و عوامل تاثیر گذار بر آن وجود دارد که ضرورت و اهمیت پژوهش در این زمینه را ضروری می سازد.
1-4اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق  بررسی اثر ویژگی های کیفیت حسابرسی برمحافظه کاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
1-5) فرضیه های تحقیق

  1. بین تخصص حسابرس درصنعت مشتری و محافظه کاری حسابداری رابطه معناداری وجود دارد.
  2. بین رتبه حسابرس و محافظه کاری حسابدرای رابطه معناداری وجود دارد.
  3. بین مدت تصدی حسابرس و محافظه کاری حسابداری رابطه معناداری وجود دارد.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه:تحلیلی بر عوامل مرتبط با تغییرات سود تقسیمی و تغییرات سود آتی در بازار ...

1-6قلمروتحقیق
قلمرو زمانی : قلمرو زمانی تحقیق از سال 1388 تا پایان سال 1392 می باشد.
قلمرو مکانی:  قلمرو مکانی تحقیق سازمان بورس اوراق بهادار می­باشد.
1-7) روش تحقیق وروش های جمع آوری وتجزیه وتحلیل اطلاعات
این تحقیق مطالعه ای کاربردی با تأکید بر روابط همبستگی و تحلیلی می باشد.تحقیق همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن سعی می­شود با استفاده از تکنیک­های همبستگی رابطه بین متغیرهای مختلف کشف یا تعیین گردد که در این تحقیق برای بررسی اثر ویژگی های کیفیت حسابرسی برمحافظه کاری حسابداری از مدل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. در مورد وجود یا عدم وجود رابطه ی معنادار بین متغیرهای مستقل و وابسته(آزمون معنادار بودن ضریب همبستگی) از آزمونt استفاده می­شود و برای نشان دادن میزان تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته (نشان دادن اینکه چه نسبتی از تغییرات متغیر وابسته ناشی از متغیر مستقل است) از ضریب تعیین2  Rاستفاده می شود. اطلاعات مربوط به مبانی نظری تحقیق از طریق روش کتابخانه­ای و با مطالعه کتب و مقالات داخلی و خارجی موجود در زمینه پژوهش گردآوری خواهد شد.درنظر است که داده های مورد نیاز پژوهش از وبگاه بازار اوراق بهادار تهران استخراج وپس از جمع آوری رویدادها از طریق منابع موجود، با ورود اطلاعات به    Excelاز توابع این نرم افزار برای محاسبه­ی متغیرهای تحقیق استفاده می شود . سپس نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور محاسبات آماری وارد نرم افزار  Eviewsشده و با استفاده از این نرم افزار، رابطه بین متغیرها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1-8) جامعه آماری تحقیق
الزامات قانونی موجود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار باعث ارائه عمومی اطلاعات حسابرسی شده توسط آنها بطور منظم وبا کیفیت قابل قبول می شود. به همین دلیل جامعه آماری در این تحقیق،شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد.
1-9) روش نمونه گیری
دراین پژوهش،روش نمونه گیری، روش حذفی سیستماتیک خواهد بود.کلیه شرکتهای عضو جامعه آماری که دارای شرایط زیر باشند جزء نمونه آماری لحاظ می شوند:

  1. شرکتهایی که قبل از سال 1388 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشندوسهام آنها از ابتدای سال 1388 در بورس مورد معامله قرارگیرد.
  2. به منظور یکنواختی،دسترسی لازم به صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی همراه آنها وجود داشته باشد.
  3. سال مالی تمام شرکت ها باید منتهی به پایان اسفند ماه هر سال باشد و نباید در فاصله سالهای 1388 تا 1392 تغییر سال مالی داشته باشند.
  4. شرکتهای سرمایه گذاری،واسطه گری،هلدینگ،لیزینگ،بانکها و نهادهای پولی و بیمه از نمونه حذف شده اند.
  5. شرکتهانباید وقفه معاملاتی بیش از 6 ماه داشته باشند.

1-10تعاریف نظری کلیدواژه ها:
کیفیت حسابرسی: کیفیت حسابرسی را توانایی حسابرس برای کشف تقلب وضعف  در سیستم حسابداری مشتری و گزارش آن تعریف کرده اند. کیفیت­حسابرسی توانایی حسابرس برای استفاده ازروشهای وتکنیکهایی است که برای کاهش اشتباهات وتقلب ازطریق دستیابی به شواهد کافی ومتقاعد کننده به منظورحفاظت از بخش­های مربوط­صورت می­گیرد
محافظه کاری حسابداری: معنی سنتی محافظه کاری پیش بینی هیچ سود ولی پیش بینی همه زیان می باشد. به طور­کلی مفهوم محافظه­کاری حسابداری به این معنی است که شرکت باید حداقل ارزش دارایی هاودرآمدها و به عبارت دیگر حداکثرارزش بدهی­ها و هزینه هاراگزارش کند. محافظه کاری حسابداری یکی از فرض های پایه ای گزارش مالی می باشد که تمایل شرکت برای شناسایی سریعتر خبر بد نسبت به خبرخوب را نشان می دهد.
دوره ی تصدی حسابرس:به تعداد سالهای متوالی که یک شرکت خاص توسط یک شرکت حسابرسی مورد حسابرسی قرار می گیرد.
رتبه حسابرس: کیفیت کار مؤسسات حسابرسی کننده از یکدیگر متفاوت بوده و محققان از جانشین هایی برای تمایز میان مؤسسات حسابرسی با کیفیت بالا ازمؤسسات حسابرسی با کیفیت پایین استفاده می نمایند
 
1-11) ساختار تحقیق
در این فصل کلیاتی از پژوهش و شیوه انجام آن ارائه گردید. در فصل دوم مبانی نظری پژوهش و پیشینه ای از تحقیقات مرتبط انجام شده در داخل و خارج از کشور ارائه می گردد. در فصل سوم  روش انجام پژوهش از جمله نحوه گردآوری داده ها، نحوه محاسبه متغیرها و چگونگی آزمون فرضیه ها ارائه می­گردد. در فصل چهارم با عنابت به روش­های ذکر شده در فصل سوم، آزمون های مربوطه انجام و فرضیه ها برآورد می شوند و نتایج آماری حاصل از تخمین مدل ها ارائه می­گردند. در نهایت در فصل پنجم با توجه به مبانی نظری ارائه شده در فصل دوم و نتایج آماری بدست آمده در فصل چهارم، روابط بین متغیرهای پژوهش مورد تفسیر قرار می­گیرند و بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاداتی برای محققان ارائه می­شود.
[1] .Titman & Truman,1989
[2].Tevdello & Vanstralen,2008,p449
تعداد صفحه :105
قیمت :17500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته حسابداری